VIER, VIJF en ZES overtreffen hoogste marktaandeel ooit in 2019 met 20.7% (20,1% in 2018)

VIER, VIJF en ZES overtreffen hoogste marktaandeel ooit in 2019 met 20.7% (20,1% in 2018)

Lieven Scheire kroonde zich tot De Slimste Mens ter Wereld en dat leverde VIER maar liefst 1.533.666 en 51.7 % marktaandeel (VVA 18-54) op. In 2018 was de finale op de dag van uitzending goed voor 1.256.000 kijkers. Erik Van Looy en zijn 25 juryleden wonnen niet enkel in de finale meer kijkers voor zich dan in 2018: tot nu toe keken gemiddeld 1.219.292 ​ kijkers naar de triple-A quiz van Vlaanderen. Dat zorgt voor gemiddeld 40,2% marktaandeel op VVA 18-54 waardoor VIER afgetekend marktleider is in dat tijdslot. In dezelfde periode in 2018 kon VIER rekenen op gemiddeld 1.027.525 kijkers. De app is ondertussen ook al meer dan 490.000 keer gedownload.

SBS Belgium blikt terug op een mooi jaar en vestigt een nieuw historisch record: VIER, VIJF en ZES sluiten 2019 af met 20.8% marktaandeel op de commerciële doelgroep VVA 18-54. In 2016 haalde SBS 17,9%, in 2017 19,3% en in 2018 20,1%. SBS eindigt het jaar als enige Vlaamse zendergroep met groei van het commercieel marktaandeel. Het afgelopen jaar konden heel wat VIER-programma’s op steeds meer kijkers rekenen. Daardoor steeg het marktaandeel van VIER bijna elke maand, de zender haalde met een jaargemiddelde van 13.1% nooit eerder een hoger marktaandeel. Zo haalde VIER de jaren voordien een marktaandeel van 11,8% (2018) en 11,9% (2017).

Naast De Slimste Mens ter Wereld, waren er nog enkele andere uitschieters zoals Gert Late Night. De boot kreeg niet alleen opnieuw veel spraakmakende gasten aan boord, ook het aantal kijkers nam het afgelopen jaar toe. Het zesde seizoen van de spraakmakende talkshow kon gemiddeld 445.875 kijkers bekoren, goed voor 24.2% marktaandeel op VVA 18-54. Dat is een stijging van 9% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, wat 404.593 kijkers opleverde.

VIER groeide in 2019 niet alleen op weekdagen, maar in het weekend ook met de liveshow van Dancing with the Stars. Het dansprogramma bij uitstek kreeg voor het eerst een plek op zondagavond en stal meteen de show. Want ondanks de stevige concurrentie legde het programma een zeer mooi parcours af. Net als Gert Late Night en De Slimste Mens ter Wereld ging de show er dit seizoen op vooruit met gemiddeld 646.185 kijkers en 25.8% marktaandeel op de teller. Vorig jaar kozen er nog gemiddeld 589.203 Vlamingen op vrijdagavond voor Dancing with the Stars.

De gevestigde waarden kregen dit jaar versterking van heel wat nieuwkomers, die zich duidelijk lieten opmerken. Zo kreeg het weekend er een nieuwe spektakelshow bij: De Battle was overtuigend marktleider op zaterdagavond en tikt af op 543.685 kijkers en 31.1% marktaandeel. En op maandag kreeg De Rechtbank een vervolg met het succesvolle humaninterestprogramma Ooit Vrij, dat allesbehalve zijn debuut miste met 656.284 kijkers en 25.5% marktaandeel. Eerder bezegelde Dina Tersago nog het woonlot van 6 Vlaamse koppels in Blind Gekocht waarmee ze 664.481 kijkers naar VIER lokte en zorgde voor 31.9% marktaandeel. En het jaar werd vroeger dan ooit ingezet met de fictiereeks De Dag: 693.912 kijkers en 28.7% marktaandeel. Het voorjaar van VIER sloot later af met Love Island. De Islanders konden on air 233.105 kijkers bekoren, goed voor 21.2% marktaandeel.

SBS spreekt niet enkel de klassieke tv-kijker aan, maar weet ook de moeilijk te bereiken doelgroepen voor zich te winnen. Dat doet de groep met o.a. wtFOCK en Love Island, die respectievelijk op de eerste en vierde plaats stonden van meest trending zoekterm op Google. Maar liefst 50% van de bijna 5 miljoen online videoviews van Love Island kwamen zelfs van jongeren tussen de 18 en 24 jaar. De online jongerenreeks wtFOCK volgt het leven van enkele tienerjongens – en meisjes op de middelbare school en is razend populair bij jongeren: sinds de start dit najaar van de nieuwe afleveringen haalde wtFOCK op 9 weken tijd in totaal al 11,7 miljoen videoviews. Binnen de doelgroep van 15-24 jaar bereikte de reeks dit voorjaar ook al de helft van de jongeren en in totaal keken er toen 400.000 jongeren tussen de 15 en de 34 jaar.

Daarnaast zijn er ook heel wat andere programma’s die geregeld talk of the (online) town zijn in Vlaanderen. Denk maar aan de jacht op De Mol, de terugkeer van Callboys, de straffe Topdokters, de overlevingsstrijd in Expeditie Robinson, de topwedstrijden in de Champions League en Sports Late Night en de rechtspraak in De Rechtbank.

Binnen de groeiende SBS-groep haalde ZES in 2019 gemiddeld 2.3% marktaandeel op VVA 18-54, terwijl VIJF het jaar afsluit met een mooie 5.4% marktaandeel op VVA 18-54. VIJF scoorde stevig met Temptation Island: 497.000 kijkers en 33,0% marktaandeel op VVA 18-54. Ook andere lokale programma’s zoals Monacovrouwen en Celebs Gaan Daten deden het goed met 162.000 kijkers en 10.1%  en 172.000 kijkers en 9.9% op VVA 18-54. Daarnaast veroverde de familie Meiland Vlaanderen met hun programma Chateau Meiland, waar gemiddeld 166.000 fans voor afstemden op VIJF (8.9% marktaandeel op de VVA 18-54).

 

Over De Vijver Media

Alle vermelde teksten, foto’s, afbeeldingen, logo’s, handelsnamen, merken en audiovisueel materiaal zijn in eigendom of in licentie van De Vijver Media (Play Media met de zenders Play4, Play5, Play6, Play7, GoPlay en Woestijnvis) en zijn auteursrechtelijk of anderszins beschermd.

Gebruik hiervan is niet toegestaan zonder voorafgaandelijk akkoord van De Vijver Media, hetzij via email hetzij na het ontvangen van een login op www.beeldfabriek.be. Het ontvangen van een login impliceert uw akkoord met de gebruiksvoorwaarden van www.beeldfabriek.be

De Vijver Media