Uniform tv-reclamemodel voor alle Belgische zenders om lokale televisiesector zuurstof te geven
- Toenemend doorspoelen van reclame zet investeringen in lokale producties steeds meer onder druk
- Alle Belgische zendergroepen slaan handen in elkaar en introduceren aangepast tv-reclamemodel voor opnames en Terugkijk TV, dat aanleunt bij wat kijkers vandaag al op videoplatformen ervaren
- In Vlaanderen implementeren zowel DPG Media, SBS als VRT het nieuwe model
- Telenet rolt nieuwe tv-reclamemodel als eerste operator gefaseerd uit vanaf eind september 2021 en geeft klanten gratis Terugkijk TV
- De andere operatoren staan achter de filosofie van dit uniforme model en voeren constructieve gesprekken met de zendergroepen over de timing van de implementatie
Er wordt meer dan ooit naar televisie- en videocontent gekeken, via alle mogelijke schermen. Tegelijkertijd wordt meer en meer tv-reclame doorgespoeld. Omdat programma’s bij commerciële zenders grotendeels gefinancierd worden via reclame, staan de investeringen in lokale producties steeds meer onder druk. Alle Belgische zendergroepen vragen daarom aan de operatoren de invoering van een aangepast, uniform model voor tv-reclame, om de lokale televisiemarkt te versterken. Telenet gaat als eerste operator in op die vraag en start eind september 2021 met de implementatie voor de zenders van DPG Media en SBS. Kijkers krijgen vanaf dan bij opnames van VTM-programma’s (DPG Media) en PLAY-programma’s (SBS) eerst een minuut niet-doorspoelbare reclame te zien. Gebruikers van Terugkijk TV zullen vanaf dan de reclame in het programma niet meer kunnen doorspoelen, de programma-inhoud wel. Zodra Telenet-klanten zijn overgezet naar het nieuwe model krijgen ze automatisch gratis Terugkijk TV. VRT en andere Belgische zendergroepen zullen het niet-doorspoelbaar maken van commerciële boodschappen later ook invoeren. Het nieuwe reclamemodel leunt aan bij wat kijkers op online videoplatformen ervaren. Ook de andere operatoren staan achter de filosofie van dit uniforme model en voeren constructieve gesprekken met de zendergroepen over de timing van de implementatie.
Alsmaar meer uitgesteld kijken... zonder reclame
Ons televisiekijkgedrag is de afgelopen jaren sterk veranderd. We verdelen onze kijktijd steeds meer over het gigantische aanbod aan tv- en videocontent én we kijken ook meer dan ooit: de afgelopen 5 jaar steeg het kijken via het tv-scherm met 5%, of dat nu live, uitgesteld of via streaming is. Daarnaast groeit het tv kijken op andere schermen elke maand verder dankzij initiatieven als Go Play, VTM GO en VRT NU. We zijn dan ook gewoon om te kijken wat we willen, waar en wanneer. Dit comfort zoeken we ook bij onze lokale zenders. De Mol, Blind Getrouwd, De Cooke & Verhulst Show, Camping Coppens, Reizen Waes of Thuis: we starten programma’s wanneer het ons uitkomt, of we nemen ze op. Uitgesteld kijken hangt grotendeels samen met het doorspoelen van het merendeel van de reclameblokken. Nochtans zijn de inkomsten uit reclame broodnodig om die populaire lokale programma’s te kunnen financieren.
Handen opnieuw in elkaar slaan
Reclame-inkomsten zijn de belangrijkste inkomstenbron voor commerciële zenders. Maar omdat we minder reclame kijken, moeten reclamespots vaker lopen tot ze voldoende kijkers bereikt hebben. Daardoor kunnen zenders in totaal minder reclamezendtijd verkopen. Tegelijk besteden adverteerders hun budgetten ook steeds meer online bij internationale techreuzen zoals Facebook en Google, waar ze hun campagnes naar specifieke doelgroepen kunnen richten. Dit verlies aan reclame-inkomsten zet de investeringen in lokale producties significant onder druk.
De Belgische televisiesector buigt zich al enkele jaren over deze veranderende evolutie en de bijhorende vraag hoe lokale programma’s kwalitatief én betaalbaar kunnen blijven. Zenders en operatoren werkten in die context al samen rond initiatieven als addressable advertising (reclame op tv zo doelgericht mogelijk inzetten, net als online) of pauzeknop-reclame (een reclameboodschap tonen wanneer gepauzeerd wordt). Maar deze initiatieven alleen volstaan niet (meer) om het niveau van kwaliteit en kwantiteit van lokale programma’s gezond te houden. Omdat lokale content heel populair blijft, is het voor kijkers cruciaal dat er veel en kwalitatief hoogstaande programma’s van bij ons geproduceerd blijven. Daarom worden de handen opnieuw in elkaar geslagen om een aangepast televisiereclamemodel te introduceren.
Minuut reclame om lokale programma’s te ondersteunen
DPG Media en SBS introduceren het aangepaste reclamemodel als eerste voor hun zenders VTM, VTM 2, VTM 3, VTM 4, VTM GOLD, Play4, Play5, Play6 en Play7. In een latere fase volgen één, Canvas en de andere Belgische zenders. Het aangepaste tv-reclamemodel bij de VTM- en Play-zenders bestaat uit twee componenten:
- Opnames van hun programma’s zullen starten met een reclameblok van één minuut dat niet kan doorgespoeld worden. De reclameblokken in het opgenomen programma kunnen wel nog steeds doorgespoeld worden.
- Voor Terugkijk TV (programma’s tot zeven dagen terug opvragen) kan de reclame inhet programma niet doorgespoeld worden, wat al het geval was bij de VTM-zenders. De programma-inhoud kan wel doorgespoeld worden, wat tot nog toe niet kon bij de VTM-zenders.
Het nieuwe reclamemodel voor tv-kijken leunt aan bij wat kijkers op online videoplatformen ervaren.
Kris Vervaet, CEO DPG Media België: “Vlaanderen kent uitzonderlijk veel talent én succes in de audiovisuele sector. Dat is een rijkdom die we willen koesteren, in eerste plaats voor alle Vlaamse kijkers. Reclame-inkomsten zijn essentieel voor het voortbestaan van lokale, kwalitatieve producties zoals Fair Trade en de Bende van Jan de Lichte en ook formats als Huis Gemaakt en Camping Coppens. Het is daarom belangrijk dat we ook reclame kunnen aanbieden voor alle nieuwe manieren van TV kijken, zowel online kijken (reeds beschikbaar via VTM GO) als uitgesteld kijken via opnames en Terugkijk TV. We zijn dan ook tevreden dat we vandaag dit nieuwe model samen met SBS en Telenet, en bij uitbreiding met de VRT en de hele tv-sector kunnen aankondigen. Tegelijk engageren we ons om ook in de toekomst te blijven investeren in innovatieve mogelijkheden rond reclame, om het kijkcomfort te blijven verbeteren.”
Jeroen Bronselaer, CEO SBS: “De Vlaming is nog altijd verzot op lokale programma’s. De Slimste Mens, Komen Eten, Huizenjagers, De Mol, Bake Off: op deze én nieuwe formats moeten we volop blijven inzetten, anders verliezen we de strijd met de internationale spelers met gigantische budgetten. Onze budgetten daarentegen staan steeds meer onder druk, omdat de advertentiemarkt mee evolueert met de kijker die reclame zo veel mogelijk doorspoelt. Er moest een balans gevonden worden tussen kijkcomfort voor de klant en behoud van investeringen in lokale producties. We proberen reclame al zo relevant mogelijk te maken voor kijker en adverteerder, naar analogie met onlinemodellen. We willen nu het reclamemodel dat kijkers online al ervaren en gewoon zijn, verder doortrekken naar televisie. We zijn blij dat we dit nieuwe model alvast samen met DPG Media en VRT kunnen uitrollen. We zijn ervan overtuigd dat dit de sector, de kijker en de adverteerder ten goede zal komen.”
Frederik Delaplace, CEO VRT: “De Vlaamse mediaspelers slagen er al verschillende decennia in om een heel divers en kwaliteitsvol lokaal tv-aanbod aan de Vlaamse kijker te geven. Het mediagedrag verandert evenwel in sneltempo, en dat zet de financiering van dit aanbod onder druk. Als VRT vinden we het belangrijk om via samenwerkingen een duurzaam, lokaal media-ecosysteem mee in stand te houden. We dragen dan ook graag ons steentje bij door, binnen de grenzen van hetgeen VRT is toegelaten op het vlak van commerciële communicatie, het reclamemodel van onze Vlaamse collega’s mee te ondersteunen. Uiteraard zal er tijdens de programma’s van VRT geen reclame getoond worden. We geloven dat hiermee de zuurstof kan geboden worden om een sterk en divers lokaal aanbod aan de Vlaamse kijker te kunnen blijven garanderen.”
Telenet rolt als eerste operator nieuw model gefaseerd uit én maakt Terugkijk TV gratis
Om voldoende effect te genereren, moet dit aangepaste reclamemodel door de hele sector gedragen worden. Telenet gaat in op deze vraag en rolt als eerste operator het nieuwe model gefaseerd uit. De operator doet dit vanuit de overtuiging dat samenwerkingen in de sector cruciaal zijn om lokale producties van topkwaliteit te kunnen blijven aanbieden aan de kijkers. Tegelijk is er begrip voor het feit dat dit voor klanten een aanpassing betekent van hun vertrouwde manier van televisie kijken. Telenet wil dan ook benadrukken dat het maximaal zal blijven inzetten op de beste kijkervaring voor zijn klanten. Zo wordt Terugkijk TV standaard gratis inbegrepen en worden nieuwe functionaliteiten toegevoegd zoals de Zenderzone in de TV-theek, waar klanten in één oogopslag een overzicht van recente en populaire programma’s van hun favoriete zenders terugvinden.
John Porter, CEO Telenet: “We zien dat televisie de afgelopen tien jaar drastisch veranderd is met de komst van internationale spelers en online platformen. Er zijn nieuwe dynamieken ontstaan in kijkgedrag, maar ook in de manier waarop kijkers reclame rond programma’s aanvaarden. Tegelijk zien we meer dan ooit het belang van samenwerkingen om sterk te staan tegen internationale spelers en om lokale content en producties te laten floreren. Hierover worden al jaren gesprekken gevoerd in de sector en kijkcomfort voor onze klanten stond voor ons hierbij altijd centraal. We geloven dat we met dit nieuwe reclamemodel een balans hebben gevonden die iedereen ten goede komt. We geven hiermee zuurstof aan de sector om onze kijkers de beste lokale programma’s en reeksen te kunnen blijven aanbieden. Tegelijk blijven we inzetten op het kijkcomfort, onder andere door Terugkijk TV voor al onze klanten gratis beschikbaar te maken.”
Vanaf eind september 2021 rolt Telenet het model geleidelijk uit. In eerste fase zijn alle klanten die digitaal tv kijken via de nieuwste Telenet TV box aan de beurt. Later in 2022 volgen alle andere digitale televisieklanten. De update gebeurt automatisch op de decoder en geldt ook voor kijken op een tweede scherm via bijvoorbeeld Chromecast of via de Telenet TV app.
Van zodra het nieuwe reclamemodel geactiveerd is op de decoder, krijgen deze klanten standaard gratis Terugkijk TV: programma’s tot zeven dagen terug gratis herbekijken. Alle betrokken klanten ontvangen hierover de komende weken een persoonlijke communicatie. Klanten krijgen ook een melding op hun televisie van zodra de veranderingen starten.
Niet voor publicatie
Persvragen:
Charlotte Sterkens
Corporate Communications & Press Officer DPG Media
+32 499 33 10 73
charlotte.sterkens@dpgmedia.be
Kristof Demasure
Woordvoerder SBS
+32 478 22 06 82
kristof.demasure@sbsbelgium.be
Isabelle Geeraerts
Woordvoerder Telenet
015 33 55 44
isabelle.geeraerts@telenetgroup.be