Sterk VIER en VIJF zorgen voor beste SBS-voorjaar afgelopen 20 jaar

Sterk VIER en VIJF zorgen voor beste SBS-voorjaar afgelopen 20 jaar

Zowel op de commerciële doelgroep (VVA 18-54) als op de vrouwendoelgroep (vrouwen 20-49) scoort SBS van februari tot mei het hoogste voorjaarsaandeel in de 20-jarige geschiedenis van de zendergroep.

Op VVA 18-54 halen VIER en VIJF samen een marktaandeel van 18,3 procent voor dit voorjaar (12,8 % voor VIER en 5,5 % voor VIJF): deze groei is volledig te danken aan de hoge marktaandelen de afgelopen maanden van VIER, waardoor het voorjaar maar liefst 8 procent hoger scoort dan in 2015.

Op vrouwen 20-49 halen VIER en VIJF samen een marktaandeel van 20,6 procent voor dit voorjaar (13,6 % voor VIER en 7 % voor VIJF), een stijging van 3 procent tegenover het voorjaar van 2012, het vorige record en een stijging van 4 procent tegenover het voorjaar van 2015.

VIER koos er dit voorjaar bewust voor om met  Komen Eten dit voorjaar vroeger op de avond te starten met Vlaamse programma’s, om daarna op maandag, dinsdag en donderdag met twee eigen programma’s uit te pakken. Komen Eten was dit voorjaar op het nieuwe startuur pal tegenover Thuis en Familie goed voor 13,1 procent op de doelgroep en gemiddeld 244.280 kijkers. Ter vergelijking, datzelfde tijdsslot haalde in het voorjaar van 2015 nog gemiddeld  8,3 procent op de doelgroep. De grootste verrassing van het Vlaamse televisie-voorjaar is het derde seizoen van de veelbesproken reeks Topdokters. De afgelopen weken zijn voorlopig goed voor een gemiddeld marktaandeel van maar liefst 25,9 procent en 670.583 kijkers (week na week het meest bekeken programma op dinsdagavond in volle prime time). In 2016 groeide zowel de aandacht in alle mogelijke media als aanhang van de steeds grotere groep kijkers van deze Woestijnvis-reeks, waardoor Topdokters dit voorjaar uitgroeide tot de meest bekeken human interestreeks van Vlaanderen. Ook op dinsdag, maar eerder dit voorjaar, deed The Sky is the Limit het uitstekend met 25,2 procent marktaandeel en 650.685 kijkers.Die andere dinsdagafspraak eerder dit voorjaar, Stukken van Mensen, haalde gemiddeld 20,3 procent en 437.424 kijkers. Achter de Rug haalde in het afgelopen seizoen gemiddeld 16,3 procent op doelgroep en 373.262 kijkers. Maandag was in februari en maart niet enkel De Mol-dag (43,4 % en 1.109.281 kijkers), maar ook Auwch_ gooide hoge ogen met 516.532 kijkers en 27,6 procent op VVA 18-54. Jani gaat… was een meer dan waardige opvolger op maandag met liefst 602.812 kijkers en 30.4 procent op de VIER-doelgroep. Ook op maandag was Glammertime goed voor 272.406 kijkers gemiddeld en 17.5 procent marktaandeel. Terug naar eigen land deed niet enkel veel stof opwaaien, maar werd ook veel bekeken. Het programma klokte af op gemiddeld 439.697 kijkers en 17,2 procent op doelgroep. Voorganger De bril van Martin was goed voor 411.951 kijkers gemiddeld en 15,5 procent op VVA 18-54. De Pappenheimers halen voorlopig gemiddeld 478.605 kijkers en 16.7 procent. Duivelse Vrouwen, later op de avond op donderdag, haalt gemiddeld 311.068 kijkers en 18.9 procent marktaandeel.

Ook op zaterdag was het voorjaar van VIER een voltreffer met gemiddeld 343.510 kijkers en 17,5 procent op doelgroep voor Het Zijn Net Mensen. Ook op zaterdag haalde ’t Is Gebeurd 322.674 kijkers en 17,4 procent.

 

Na het uitstekende voorjaar van 2015 met Perfect? en Alle Dagen Seks slaagde VIJF er dit voorjaar met de 7% op haar zenderdoelgroep in om zelfs nog beter doen. VIJF wist dit voorjaar niet alleen te scoren met haar lokale producties, de grootste vrouwenzender van het land kon bijvoorbeeld ook op dinsdagavond en zondagavond met een mix van vertrouwde en nieuwe series als Grey’s Anatomy en Saving Hope groei optekenen. Naar het vernieuwde Help, Mijn Man is een Klusser met Geert Hunaerts keken dit voorjaar gemiddeld 247.233 kijkers, goed voor 12.3% op Vr 20-49. Het nieuwe Pink Ambition haalde dit voorjaar gemiddeld 126.346 kijkers en 11.4% vr 20-49 en Jani bleef ook op VIJF een hit met gemiddeld 191.078 kijkers (17.8% op zenderdoelgroep) voor Zo Man Zo VrouwTemptation Island klokte dit voorjaar af op gemiddeld 514.804 kijkers en een marktaandeel van 34,8% op de zenderdoelgroep en het nieuwe Opgejaagd met Jan Kooijman was goed voor 134.052 kijkers en 9% op de zenderdoelgroep.

Over De Vijver Media

Alle vermelde teksten, foto’s, afbeeldingen, logo’s, handelsnamen, merken en audiovisueel materiaal zijn in eigendom of in licentie van De Vijver Media (Play Media met de zenders Play4, Play5, Play6, Play7, GoPlay en Woestijnvis) en zijn auteursrechtelijk of anderszins beschermd.

Gebruik hiervan is niet toegestaan zonder voorafgaandelijk akkoord van De Vijver Media, hetzij via email hetzij na het ontvangen van een login op www.beeldfabriek.be. Het ontvangen van een login impliceert uw akkoord met de gebruiksvoorwaarden van www.beeldfabriek.be

De Vijver Media