SBS doorbreekt historische kaap van 20% marktaandeel: VIER, VIJF & ZES groeien tot 20,1% op VVA 18-54 (19,3% in 2017 & 17,9% in 2016)

SBS doorbreekt historische kaap van 20% marktaandeel: VIER, VIJF & ZES groeien tot 20,1% op VVA 18-54 (19,3% in 2017 & 17,9% in 2016)

Ondanks de koude van de voorbije weken, maakten het afgelopen jaar opnieuw heel wat programma’s het mooie weer bij SBS. Enkele succesvolle nieuwkomers in combinatie met de bekende sterkhouders zorgden voor vuurwerk, waardoor de zendergroep dit jaar de historische kaap van 20% marktaandeel op VVA 18-54 gehaald heeft, 20,1% om precies te zijn. Dat is meteen het beste jaar ooit voor de groep. Ter vergelijking: in 2017 haalde SBS 19,3% en in 2016 17,9%

Dat boerenjaar heeft SBS onder andere te danken aan enkele toppers op VIER. Zo was gisteren de spanning nog te snijden tijdens de finale van De Slimste Mens ter Wereld. Uiteindelijk was het MNM-dj Peter Van de Veire die de concurrentie het nakijken gaf. De populaire quiz sloot zijn zestiende seizoen met groot succes af: maar liefst 1.392.000 kijkers (live+7) volgden de ontknoping op tv, wat een zeer sterk marktaandeel van 51,2% opleverde. Daarbovenop waren Erik Van Looy en co met gemiddeld 1.028.000 kijkers en 38,7% marktaandeel afgetekend marktleider in de laatavond van maandag tot donderdag. Ook online scoort het programma uitstekend met 5.310.555 views voor zowel short-als long-form.

Gert Late Night legde dit najaar een geweldig parcours af met gemiddeld 404.593 kijkers en 25% marktaandeel op de zenderdoelgroep. Het vierde seizoen is zo ook het beste seizoen tot nu toe. En ook online verankerde de talkshow van Gert en James zich stevig door nog eens 4.868.303 vissen aan de haak te slaan. Daarmee staat het programma mee in het lijstje van best scorende programma’s online. Deze week blikte het duo ook terug op 2018 in Gert Last Year, waarin ze de boot inruilden voor een kasteel in Targnon. Of het nu op een boot is of in een kasteel, de talkshow werkt en haalde deze week gemiddeld een mooie 515.602 kijkers en 23,7% marktaandeel.  

De nieuwkomer Dancing With The Stars settelde zich stevig op de vrijdagavond. James danste zichzelf vlot naar de overwinning en de kijkcijfers swingden de pan uit. Het eerste seizoen deed het erg goed met gemiddeld 589.203 Vlamingen voor de buis en 25,3% marktaandeel. Ook online deed de danswedstrijd meer dan zijn ding, want het backstage-programma en de verschillende video’s haalden in totaal 3.507.066 views. Daarmee komt het programma op de derde plek van best bekeken programma’s online.

Top 3 VIER-programma’s online:

1. De Slimste Mens Ter Wereld: 5.310.555 views ​

2. Gert Late Night : 4.883.108 views.

3.Dancing with the Stars: 3.507.066 views

Nog een geslaagde nieuwkomer in het programmaschema was Expeditie Robinson. Gemiddeld 473.702 kijkers zagen hoe Robbe zich een weg baande naar de overwinning. Het eerste en tevens volledig Vlaamse seizoen heeft de beproeving doorstaan en wist 24,8% marktaandeel te veroveren.

Achter elke nieuwkomer staat een doorgewinterde sterkhouder. Dit jaar waren dat voor VIER o.a. het zesde seizoen van De Mol, het tweede seizoen van Control Pedro, het vijfde seizoen van Topdokters, het eerste seizoen van Gent West, het tweede seizoen van zowel Hotel Römantiek, Bake Off Vlaanderen als Niveau 4. Een overzicht van de gemiddelde scores per programma:

 

  • De Mol: 1.200.513 kijkers en 54,9% marktaandeel.  
  • Control Pedro: 348.924 kijkers en 16,9% marktaandeel
  • Topdokters: 708.468 kijkers en 25,3% marktaandeel
  • Gent West: 512.077 kijkers en 24,2% marktaandeel
  • Hotel Römantiek: 464.263 kijkers en18,9% marktaandeel
  • Bake Off Vlaanderen: 407.518 kijkers en 23,2% marktaandeel
  • Niveau 4: 605.367 kijkers en 24,4% marktaandeel

In de vooravond bouwt VIER dan weer een mooie traditie op met Huizenjagers. Al 3 seizoenen lang geven makelaars uit heel Vlaanderen het beste van zichzelf om een huis op maat te vinden van de kandidaat-kopers. Dat leverde dit seizoen niet enkel 6 biedingen op, maar ook prima kijkcijfers en marktaandeel: 251.626 kijkers & 17,2%. Ook in het weekend is de zender meer lokaal aanwezig met voetbal in Sports Late Night, dat gemiddeld kan rekenen op zo’n 279.685 kijkers en 17,6% marktaandeel (najaar ’18). En voetbal van eigen bodem in het weekend wordt afgewisseld met topscores voor internationaal voetbal van de bovenste plank op dinsdag in de Champions League met als uitschieter de wedstrijd tussen tussen Club Brugge en Dortmund: 623.294 kijkers en 25,3% marktaandeel. VIER sluit zijn jaar zo af met 11,9% marktaandeel op VVA 18-54.

Verder startte VIER ook samen met Telenet de eerste online fictiereeks voor jongeren op: wtFOCK. Met 2,5 miljoen views en 109.000 unieke kijkers, zit de reeks op kruissnelheid. Vanaf het begin van de kerstvakantie – telkens op zaterdag en zondag om 19.40 – krijgt de reeks nu ook televisietijd op VIER.

Ook VIJF liet dit jaar van zich horen en evenaart zijn hoogste jaar ooit: 7,4%. Dat heeft het vooral te danken aan Temptation Island, waar drama, liefdesverdriet en passie hoogtij vierden. Gemiddeld 695.972 kijkers zagen koppels de ultieme relatietest aangaan, wat een zeer sterke 49,4% marktaandeel op de vrouwelijke doelgroep 20-49 opleverde. Online is Temptation Island zelfs het best scorende programma van SBS met 10.739.410 views.

En ook ZES blijft niet achter en stijgt in marktaandeel t.o.v. vorig jaar: 2,4%. De zender kon dit jaar bijna elke maand een stijging van zijn marktaandeel voorleggen. Daar zorgde onder meer Mac Gyver voor, dat tot wel 144.604 kijkers haalde & 9,3% share.

In 2019 gaat SBS verder op dit elan met kleppers om naar uit te kijken. Vanaf kerstavond staan er twee nieuwe weken van Komen Eten op het menu van VIER, op kerstdag lanceert Jani zijn nieuwe seizoen Zo Man Zo Vrouw en in januari overwintert de zender met de topserie De Dag en een nieuw seizoen van De Sollicitatie. Ook een nieuw seizoen Gent West, Topdokters, Hotel Römantiek, Control Pedro, Stukken van Mensen en De Mol zitten nog in de pijplijn.

 

 

Over De Vijver Media

Alle vermelde teksten, foto’s, afbeeldingen, logo’s, handelsnamen, merken en audiovisueel materiaal zijn in eigendom of in licentie van De Vijver Media (Play Media met de zenders Play4, Play5, Play6, Play7, GoPlay en Woestijnvis) en zijn auteursrechtelijk of anderszins beschermd.

Gebruik hiervan is niet toegestaan zonder voorafgaandelijk akkoord van De Vijver Media, hetzij via email hetzij na het ontvangen van een login op www.beeldfabriek.be. Het ontvangen van een login impliceert uw akkoord met de gebruiksvoorwaarden van www.beeldfabriek.be

De Vijver Media