Peter Quaghebeur verlaat SBS om Mediafin te leiden
Peter Quaghebeur wordt de nieuwe CEO van Mediafin, uitgever van de zakenkranten De Tijd en L’Echo, de magazines Sabato en Netto (Mon Argent) en de nieuwsbrief De Belegger (L’Investisseur). Peter startte in 2016 als CEO van SBS Belgium. Hij liet de zendergroep fors groeien, ook als serieuze digitale uitdager. De komende maanden blijft Peter Quaghebeur aan boord bij SBS, samen met Mediafin zal een exacte startdatum geprikt worden voor Peters start als CEO.
De afgelopen vier jaar heeft Peter Quaghebeur SBS vastbesloten als Vlaamse zendergroep gepositioneerd en daardoor zowel voor de kijker als voor de adverteerder de toekomst van SBS verankerd. Vandaag staat SBS in het Vlaamse medialandschap succesvol en winstgevend op de kaart. Samen met een jong en dynamisch directie- en programmatieteam bouwde Quaghebeur rond het zendermerk VIER een breed palet programma’s van eigen bodem zoals Dancing with the Stars en De Mol in prime time op zondagavond. Woestijnvis ging ook meteen de creatieve uitdaging van de lockdown aan zodat VIER dit voorjaar als enige Vlaamse zender met het geniaal nieuwe dagelijks programma De Container Cup kon komen. Kers op de taart: SBS verraste deze zomer na 21.00 uur met Het Rad (van Fortuin 2.0), het eerste VIER-programma dat in augustus elke dag het marktleiderschap claimt tegenover DPG en VRT.
John Porter, CEO van Telenet: “Sinds de opstart van film- en seriezender ZES heeft Peter SBS in een dalende televisiemarkt de magische grens van 20 procent marktaandeel op de belangrijkste commerciële kijkersdoelgroep (VVA 18-54) structureel laten overschrijden. Ik wil hem daarom nadrukkelijk bedanken voor de consistente wijze waarop hij de toekomststrategie van SBS implementeerde. Vanuit een duidelijke visie versterkte Peter het Vlaamse karakter van de zender met de uitbouw van de meest succesvolle Vlaamse talkshow van de laatste jaren: Gert Late Night. Samen innoveerden Telenet en SBS fundamenteel het aanbod naar de adverteerder met SmartAd, waardoor doelgroep-selectieve spots klassieke tv-reclame perfect aanvullen. Ook voor de vernieuwende digitale fictie wtFOCK werkten we goed samen, zodat SBS de adverteerder ook toegang kan geven tot de moeilijk bereikbare jongerendoelgroep. Peter wist alle zender-vernieuwingen commercieel slim te verzilveren, met naast winstgevendheid de mooie erkenning van de Gold Amma Award 2020 als beste Belgische ‘big players’ regie. Ik ben blij dat Peter nog enkele maanden aan boord is en ook nadien in de media blijft. Ik wens hem alle succes als CEO van Mediafin. De zoektocht naar een nieuwe CEO voor SBS is ingezet, het is absoluut onze ambitie om de groei van SBS als Vlaamse zendergroep te blijven cultiveren door focus te blijven leggen op sterke lokale content en spraakmakende innovaties.”
Peter Quaghebeur, CEO van SBS Belgium: “Het was een waar genoegen om met deze ploeg van gedreven mensen een ongelofelijk verhaal te schrijven. Samen lieten we de feniks uit haar as herrijzen. Voortaan telt Vlaanderen drie grote zenders en er ligt nu een stevige basis om verder door te pakken. We voelen aan alles, kijkers, talent, medewerkers, adverteerders dat het momentum nu is voor SBS. Ik hoop dan ook vurig dat Telenet deze ambitie helpt waar maken."
Wouter Vandenhaute, voorzitter Raad van bestuur De Vijver Media (SBS en Woestijnvis): “Met de komst van Peter Quaghebeur zijn de puzzelstukken in elkaar gevallen. Peter heeft er mee voor gezorgd dat de dynamiek tussen Vier en Woestijnvis eindelijk juist zat. Het was een dynamiek tussen twee topprofessionals, Erik Watté en Peter Quaghebeur. Ik was geprivilegieerd om dit proces te mogen coachen, en zender en productiehuis zijn er beter van geworden. De vier jaar met Peter waren fantastisch. Hij is er in geslaagd om van SBS een volwaardige challenger van VTM te maken.”